Skip to content Skip to footer

KONCERT PRIMADONNA ASSOLUTA

22 października 2023, godz. 17

Muzeum Podkarpackie w Krośnie

oraz Krośnieńskie Towarzystwo Muzyczne

zapraszają na koncert poświęcony Marii Callas,

w setną rocznicę urodzin artystki

PRIMADONNA ASSOLUTA

Wystąpią: Anna Barska – sopran, Janusz Tomecki – fortepian Pleyel

Usłyszymy Marię Callas w archiwalnych nagraniach. Słowo o muzyce i artystach wygłosi Małgorzata Busz-Perkins

Pałac Biskupi, ul. J. Piłsudskiego 16,

22 października 2023, godz. 17.00

Wstęp 5 zł

Program:

  1. G. Rossini- Cyrulik sewilski-aria Rozyny- Maria Callas i Philharmonia Orchestra, dyr.
    Alceo Galliera.
  2. W.A. Mozart- Wesele Figara – aria Hrabiny – Anna Barska- sopran, Janusz Tomecki- fortepian Pleyel.
  3. A. Catalani-aria z opery La Wally- Maria Callas , Philharmonia Orchestra, dyr. Tullio Serafin
  4. Ch. Gounod- Faust- aria z klejnotami- Anna Barska- sopran, Janusz Tomecki – fortepian Pleyel.
  5. U. Giordano-Andrea Chenier-aria Magdaleny. Maria Callas, Philharmonia szczecin, dyr. Tullio Setafin
  6. G.Bizet ‘Carmen- Habanera-ałgorzata Busz Perkins- mezzosopran, Janusz Tomecki – fortepian Pleyel
  7. L.Delibes-Lacme- aria z dzwoneczkami- Maria Callas, Philharmonia Orchestra, dyr. Tullio Serafin.
  8. G.Puccini- Cyganeria- aria Mùsetty. Anna Barska- sopran, Janusz Tomecki- fortepian Pleyel.
  9. V. Bellini- Norma-aria Casta diva. Maria Callas ‘sopran, Chór i Orkiestra Teatro alla Scala, dyr.Tullio Setafin.
  10. G.Puccini- Gianni Schicchi-aria Lauretty. Anna Barska- sopran, Janusz Tomecki- fortepian Pleyel.

Anna Barska

Dyplom w zakresie śpiewu solowego uzyskała z wynikiem bardzo dobrym na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie prof. H. Skubis – Kalemby. Jej wykształcenie uzupełnia dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w klasie fortepianu i tytuł magistra muzykologii (klasa dyrygentury chóralnej) w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła ponadto na Kursie Wokalnym w Krynicy i mistrzowskich kursach prof. R. Karczykowskiego, prof. A. Słowakiewicz – Wolańskiej i Opera Masterclass z Accademia d’Arte Lirica di Ossimo prowadzonego przez Maestro Vincenzo de Vivo i Maestrę Alla Simoni. Już podczas studiów wzięła udział w licznych koncertach kameralnych i spektaklach operowych – do szczególnych osiągnięć zaliczyć należy wykonanie partii Almireny w Rinaldo G.F. Haendla w ramach V Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego. Dziś Anna Barska jest jedną z najaktywniejszych zawodowo śpiewaczek Lubelszczyzny. Od 2015 roku w Teatrze Muzycznym w Lublinie wciela się przede wszystkim w pierwszoplanowe role sopranowe w dziełach takich jak Kraina uśmiechu F. Lehara (Liza), Phantom z muzyką M. Yestona (Christine Daee), czy Bal w Savoy’u P. Abrahama (Madeleine). Ponadto, w swoim scenicznym dorobku posiada partie operowe, z których najważniejsze to: Illia (Idomeneo, Re di Creta W.A. Mozarta), I Dama (Czarodziejski flet W.A. Mozarta) i Hanna (Straszny Dwór S. Moniuszki), a także partie operetkowe, w tym Saffi, (Baron cygański J. Straussa), Pilar (Zarzuela Gigantes y cabezudos E. Caballero), Rozalinda (Zemsta Nietoperza J. Straussa). Ponadto usłyszeć można ją w wielu koncertach obejmujących szeroki zakres repertuarowy organizowanych przez tę instytucję. Pracowała pod batutą takich dyrygentów jak: A. Knap, P. Fiugajski, M. Sompoliński, T. Biernacki, Mieczysław Smyda, Vincent Kozlovsky czy Juan Jose Navarro Hernandez. Dysponując lirycznym sopranem o bogatych właściwościach interpretacyjnych i wielokierunkowym wykształceniem posiada w swoim repertuarze muzykę należącą do różnych epok i stylów – od baroku po dzieła współczesnych kompozytorów. W jej dorobku znajdują się więc zarówno kompozycje operowe, operetkowe, musicalowe, kantatowo – oratoryjne i liryka wokalna, którą darzy szczególnym zainteresowaniem. Szczególnie ważnym osiągnięciem jest w tej materii prapremierowe nagranie pieśni J. Gablenza (1888-1937) z op. 10, 18 i 28 dla wydawnictwa Acte Préalable. Współpracowała także ze SPAM Oddział Lubelski, Warszawską Operą Kameralną, Festiwalem Muzycznym w Kutnie, Festiwalem im. Jana Kiepury, Fundacją Lesslów, Archikatedrą Lubelską, Filharmonią Lubelska innymi. Poza działalnością artystyczną, ważną część jej dorobku stanowi prowadzenie zajęć i warsztatów edukacyjnych związanych z indywidualnym i zbiorowym kształceniem emisji głosu. Prowadzi zajęcia wokalne w Akademii Wokalno – Teatralnej J. Turowicza w Lublinie i pracuje z chłopcami z chóru Pueri Cantores Lublinenses. Ponadto jest dyrygentem chóru św. Michała Archanioła w parafii w Wysokiem. Za swoją działalność artystyczną została w 2017r. i 2020r. uhonorowana Medalem Pamiątkowym Marszałka Województwa Lubelskiego. Nagrała również dwie płyty z muzyką sakralną: „Święci prowadzą nas do Pana Boga i uczą miłości do kościoła w jedności działania”, która powstała na specjalne zamówienie Sióstr Pasterzanek i solowy album „Pulchra est quod est…”

Janusz Tomecki

Urodzony we Wrocławiu. Szkołę podstawową, a także Ognisko Muzyczne ukończył w Mielcu. Państwową Szkołę Muzyczną II st. ukończył w Rzeszowie. Studia pianistyczne ukończył w Krakowie, w Akademii Muzycznej, pod kierunkiem profesora Jerzego Łukowicza. Ożenił się i podjął pracę w Zespole Szkół Muzycznych w Rzeszowie, jako nauczyciel Fortepianu i Akompaniator. Jako solista lub akompaniator współpracował z Państwową Podkarpacką Filharmonią. W 2012 roku założył Kwartet Fortepianowy (skrzypce, altówka, wiolonczela, fortepian), występując głównie w roli akompaniatora dla wokalistów, dlatego dał nazwę „Team for Voices”. Od zeszłego roku skład zespołu się zmienił, bowiem doszedł flet poprzeczny, a wiolonczelę zastąpił kontrabas. Praca w zespole wymusiła nauczenia się aranżacji muzycznej i tak stało się, że wszystkie aranżacje na zespół są sporządzone przez pana Tomeckiego.

Również z zamiłowania pan Janusz skomponował szereg utworów fortepianowych takich jak: „Sonety” (16 szt.), Wariacje na temat z Symfonii Brahmsa; Warianty na temat z opery Rinaldo Haende’a; Dwie Kołysanki; „Nokturn Kołysanka”; „Kaprys”; trochę pieśni wokalnych, w tym „Wokalizę”, dedykowaną pani Pauli Maciołek, śpiewaczce Opery Krakowskiej, która kiedyś wykonała ją z powodzeniem (przy akompaniamencie Kwartetu) w spektaklu wokalnym w Dębicy. Również tę Wokalizę wykonała na krośnieńskim Rynku pani Monika Glazar. Oczywiście napisał też dwa utwory na Kwartet: „Dialogi” oraz „Wielki Walc Balowy”. (oba te utwory były również zaprazentowane na krośnieńskiej scenie. Obecnie pan Janusz stara się o wydanie swoich utworów w PWM w Krakowie oraz w CEA w Warszawie, (16 „Sonetów” będzie wydanych na wiosną 2024 r.)

INSTYTUCJA KULTURY WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

Logo województwa Podkarpackiego

Konto Muzeum Podkarpackiego w Krosnie Bank Pekao SA 14 1240 2311 1111 0010 9647 7149

Muzeum Podkarpackie w Krośnie © 2024. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.

Skip to content